Terässika 2005

Kuusijärvi, Vantaa
22.8.2005 klo 19:40

XV Suomen TeräsSika-kisojen kisaraportti

Auringonpaiste helli urheita TeräsSikoja VUODEN 2005 TERÄSSIKA –TITTELIT RATKOTTIIN KUUSIJÄRVELLÄ Vantaalaisen urheiluseura Raisu Lumous ry: n järjestämä XV Suomen TeräsSika –kisa kokosi la 20.8.2005 Kuusijärven Ulkoilukeskukseen huikeat 84. TeräsSikaa. Hyvässä säässä käydyssä 250 m uinnin, 10 km pyöräilyn, 3,5 km juoksun ja litran oluenjuonnin yhdistävässä kisassa tehtiin uudet reittiennätykset, mutta kisaamaan oli toki saapunut enemmänkin hauskanpitoon ja näyttäviin tyyleihin satsaavaa joukkoa. Mestarit pitivät pintansa, sillä niin miesten viime vuoden mestari Jani Strömsholm, kuin naisten sarjaa ylivoimaiseen tyyliin jo useamman vuoden hallinnut Tuula Suikkanenkin uusivat mestaruutensa. Suikkasen räjähtävän nopea oluenjuontisuoritus jääneen pysyvästi historiankirjoihin. Yli 100 kg yleisessä sarjassa 108 kg kisapainolla matkaa taittanut Stefan Koskinen nappasi mestaruuden.

Järjestävä seura oli satsannut 15-v. Juhlakisaan hankkimalla musiikkivieraaksi harvinaisen kokoonpanon. Koulutettu Sika yhtyeineen tempaisi yleisön mukaan peräti persoonallisella esityksellään takavuosien huippuhitistä Lambada. Oli siinä yleisöllä ihmettelemistä. Liekö musiikkiesitys vaikuttanut kisaajiin piristävästi, sillä warm up –osuuteenkin paneuduttiin varsin huolellisesti ammattitaitoisen esitanssijan opastuksella.

Miesten kisa ratkesi pyöräilyosuudella, sillä vaikka Strömsholmilla oli 250 m uinnin jälkeen vain muutamien sekuntien etumatka Markus Kemetteriin ja Ilkka Koppelomäkeen, hän pystyi kasvattamaan eron pyöräilyssä lähes puoleen minuuttiin. Ja kun 3,5 km juoksu kulki myös kisan kovinta tahtia oli mestarilla turvallinen 1.16 minuutin etumatka saavuttaessa oluenjuontiin. Mestaruus irtosi reittiennätysajalla 30.58. Vaikkei mestarilla kiire ollutkaan, oli etumatka tarpeen, sillä hopealle ajalla 31.29 sijoittunut Kemetter hoiti oluenjuonnin 47 sek häntä nopeammin. Pronssin nappasi Koppelomäki, vaikka kisan seksikkäimmäksi mieheksi valittu Matti Nurvo tavoittikin oluen kanssa ahkeroinutta pronssimitalistia lähes kahdella minuutilla! Miesten välille jäi 22 sek marginaali. Viidenneksi sijoittui pyöräosuudelta alkaen yksinäisyydessä taivaltanut Kimmo Tanttu ja hänen perässään muina 40 minuutin alittajina Petri Mikkola, Joni Virtanen, Jyri Suhonen ja Sami Pietikäinen – koko porukka 25 sekunnin sisällä maaliin.

Naiset rynnistivät veteen omassa startissaan ja uintiosuudella kovinta vauhtia piti kisaan ensi kerran osallistunut Anne Karvonen. Noin 30 sek päästä rannalle nousivat vedenneidon lailla Tuula Suikkanen, Marja Liedes-Kauppila ja Tanja Mestari-Lahtinen. Suikkanen kiihdytti kuitenkin karkuun kilpasiskoiltaan 10 km pyöräilyreitin aikana ja juoksumatkalla hän pystyi kasvattamaan eroa edelleen. Yleisö jähmettyi seuraamaan Suikkasen oluenjuontia ja hän vastasikin odotuksiin; herkullinen litran annos Karhu-olutta katosi tuulensuojaan ennätysmäisen nopeasti ja koko oluenjuontiosuuden aika oli häikäisevät 50 sekuntia! Muut uintiosuudella kärkiryhmässä olleet naiset tulivat tiukassa ryppäässä pyöräilyosuudelta, mutta 3,5 km maastolenkillä vahvana juoksijana tunnettu Liedes-Kauppila nykäisi ratkaisevan eron muihin. Pyöräilyosuudella kärkiryhmään noussut Jonna Sture teki myös vahvan juoksun ja hyvän oluenjuonnin ansiosta piti hankkimansa 3. sijan, kisan seksikkäimmäksi naiseksi valitun Karvosen ja intiaanimaisella juoksullaan viidenneksi nousseen Anu Karhun ahdisteluista piittaamatta.

Yleisessä yli 100 kg sarjassa kisailtiin 105 ja 131 kg väliin asettuvilla kisapainoilla. Perinteitä kunnioitettiin sillä sarjan kärki oli kovaa luokkaa myös ilman keskinäisessä mittelössä käytettäviä painokertoimia – Mestaruuden napannut Stefan Koskinen 11. ja kakkoseksi tullut Jyri Piirainen 8.

Jo mainittujen lisäksi palkittiin parhaina joukkueina Lärvit, Pirates, Kentalan Kunto ja parhaaksi naisjoukkueeksi tsempannut Senioritas. Parhaiten pukeutunut joukkue oli Smurffit ja upeimmasta asusta palkittiin Pocahontaksena esiintynyt Anu Karhu. Tsemppipalkinto myönnettiin Taisto Suutarille. Erikoispalkinnot hurmahenkisestä asenteesta Susi 1. joukkueelle sekä paitsi viehättävän pinkeistä asuistaan niin myös esimerkillisestä ja dokumentoidusta harjoittelustaan tunnettua Sulavat Silavat –ryhmää vatsatautisena johdattaneelle Merja Mantilalle. Kisan Raato –palkinto jaettiin vasta iltabileissä ravintola Hamletissa ja sen sai Reijo Roininen, joka oli toista kertaa kisassa mukana – edellinen oli kuusi vuotta sitten ja tällä välillä ei kisaan oltu päästy, koska ”pyörän ketjut on olleet rikki”! Että näin.

Kiitos kaikille kisaajille -olette loistavia! Kiitos sponsoreille - ilman Koffia ja Karhua ei olisi yhtään kivaa ja Cumuluksessahan lepää! Cazze Optikot huolehtivat että katse kestää ja Kuusijärven Kahvio on kelpo keidas! Kiitos myös järjestelyihin osallistuneille! Ensi vuonna nähdään – kisapäivä ilmoitetaan näillä sivuilla marraskuun aikana, eikä sitä nyt ole tarkoitus vaihtaa….

Huom 1! Jos sinulla on hyviä & hauskoja digikuvia kisasta, jotka voi laittaa näille sivuille; lähetä kuvat osoitteella sakari.ijas@restel.fi. 1.9 mennessä lähetetyistä palkitaan parhaat.

Raisu Lumous ry – hurmoksellista menoa jo vuodesta 1983!